Louis-Jacques-Mandé Daguerre

399766_3835064036846_526189220_nDaguerre (1787 – 1851) căuta, încă din anii 1820 un mediu de a captura imaginile efemere pe care le vedea în camera obscură. În 1829, s-a alăturat lui Nicéphore Niépce, care cerceta aceeaşi problemă – cum să creezi imagini permanente folosind lumină şi chimie, şi care ajunsese la câteva rezultate reale, dar primitive, în 1826. În 1833, când a murit Niépce, cei doi căutau încă să descopere un proces practic şi viabil.
În ianuarie 1839 membrii Academiei Franceze de Ştiinţe au văzut produsul unei invenţii care avea să schimbe pentru totdeauna natura reprezentării vizuale: fotografia. Imaginile precise remarcabile pe care le-au văzut aparţineau lui Louis-Jacques-Mandé Daguerre, pictor romantic şi grafician, cunoscut până atunci ca fiind proprietarul Dioramei, spectacol parizian popular, care includea picturi teatrale şi efecte luminoase. Procesul dezvăluit atunci părea magic. Fiecarea daguerotipie (aşa cum a fost patentată invenţia) era o imagine unică, cu detalii remarcabile, realizată pe o folie de cupru argintată, bine şlefuită, sensibilizată cu vapori iodici, expusă într-o mare cameră obscură, developată în fum de mercur şi stabilizată/fixată cu apă de sare sau tiosulfat de sodiu.
Nici microscopul lui Daguerre, nici daguerotipiile telescopice nu au supravieţuit, întrucât, în 1839, Diorama şi laboratorul lui Daguerre au ars din temelii, ştergând orice înregistrare scrisă a inventatorului şi toată munca sa iniţială. De fapt, mai putin de 25 de fotografii s-au păstrat: naturi moarte, vederi pariziene şi portrete din faza incipientă a fotografiei.
*** Când Daguerre a făcut primele demonstraţii fotografice, expunerea era foarte lungă, mărturisind şi el-însuşi că nu este practică pentru genul portretistic. În câteva luni, au apărut alţi interesaţi de acest proces, căutând o metodă de a reduce timpul de expunere de la minute la secunde. Au fost inventate până şi aparate care să ajute personajul să rămână nemişcat, deşi adeseori având o postură ţeapănă şi dureroasă. Judecând după recordul economic, creatorii de plăci fotografice din Paris au folosit peste 5,5 tone de argint într-un singur an, fiind realizate milioane de daguerreotipe, majoritatea portrete.

198759_3832535533635_338750565_n539536_3835357244176_1510972486_n

 

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s