Alexandra Exter

530334_3095730273964_2008018385_nAlexandra Exter (1882-1949) a fost un pictor si designer rus, de origine poloneza.
Dupa absolvirea in 1906 a scolii de arta de la Kiev, Exter s-a casatorit (1908) si a plecat la Paris, unde s-a inscris la Academia Grande Chaumière. Anul urmator a inchiriat un atelier in Paris si i-a cunoscut pe Picasso, Braque, Apollinaire, Max Jacob si viitorii futuristi: Filippo Marinetti, Giovanni Papini si Ardengo Soffici (cu care a impartit un atelier in 1914). In Paris a frecventat si Academia Rusa Libera Vasil’yeva, unde Fernand Léger tinea doua seminarii importante asupra artei moderne.
In anii 1904-14 Exter a calatorit mult intre Paris, Moscova si Kiev, jucand un rol important in diseminarea ideilor cubiste si futuriste in randul avangardei ruse. Din vara anului 1914, se muta in Rusia, unde expune cu avangarda in cadrul expozitiilor: Tramway V: Pervaya futuristicheskaya vystavka kartin(„Tramway V: Prima expozitie futurista de pictura”; Petrograd, 1915) si Magazin („Magazinul”; Moscova, 1916). Pictura sa devine abstracta, explorand o interpretare personala a stilului suprematist al lui Malevich.
In 1916 incepe sa lucreze pentru Teatrul Kamerny din Moscova. Experimentele sale in ceea ce priveste decorul de teatru includea tratarea costumelor ca niste sculpturi abstracte, reducand decorul la forme geometrice tridimensionale mobile si folosind lumini colorate mobile, pentru a crea un efect dramatic.
Intre 1917-18, Exter a predat, la Odessa, copiilor intre 4 si 8 ani studiul abstract al formei si ritmului.
Atelierul lui Exter producea si decoruri pentru festivalurile revolutionare: 1 mai 1918 si prima aniversare a revolutiei din octombrie.
In 1921 se muta la Moscova si contribuie la expozitia: „5×5 = 25”, alaturi de Aleksandr Vesnin, Lyubov’ Popova, Aleksandr Rodchenko si Varvara Stepanova.
Exter a fost una dintre cele mai experimentale femei-artist din avangarda anilor 1910-30, nefiind afiliata niciunei miscari. Nu a impartasit niciodata ideea constructivistilor rusi de a folosi obiecte reale, dispretul lor pentru pictura de sevalet sau obiectivele lor ideologice si utilitariste. Cu toate acestea, a adoptat ideea ca arta poate contribui la viata cotidiana, fapt pentru care in 1921 incepe sa faca design vestimentar.
In 1924, Exter emigreaza si se stabileste in Paris, predand cu Fernand Léger in atelierul sau. Revine la un stil figurativ in pictura, realizand naturi moarte influentate de purism. A lucrat intens pentru teatru si a continuat sa experimenteze, incepand sa realizeze, de aceasta data, si papusi de teatru foarte inventive.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s